maanantai 2. kesäkuuta 2014

hui, HAI!

Heippa taas pitkästä aikaa!Kotiinpaluuseen on enää vajaat kaksi viikkoa!
Niinkuin olen parissa postauksessa maininnutkin, mun host-äiti on opettanut mua sukeltamaan. Tällä hetkellä mulla on siis Open Water Diver -lupa taskussa; tämä tarkoittaa siis sitä, että perus sukelluslaitteilla saan sukeltaa 18 metrin syvyyteen. Mulle toi lupa oli ilmainen, koska Jana antoi mulle ton luvan vähän kuin lahjana, mutta noin yleensäottaen kyseinen sukelluslupa kyseiseltä firmalta (PADI) on siinä $400 luokkaa, eli aika kallista on. Tämä Open Water Diver -lupa on siis se aivan perustaso, eli tästä voi vaan lähteä jatkamaan koulutusta ja hankkia korkeamman tason koulutuksia.
Koulutuksen lisäksi olen ollut nyt kolme kertaa vasta oikeasti sukeltamassa. Kaksi ensimmäistä kertaa oli siellä Cayman saarilla, ja nyt eilen tuli kolmas. Jana on töissä läheisellä akvaariolla, jonne sitten päästiin sukeltamaan haiden kanssa. Paikkana oli siis suuri tankki, jossa viisi haita, kilppari, muutama mureena ( eräänlainen ankerias), barracuda ja vaikka mitä muuta. Tankilla oli syvyyttä oli vain reilut kuusi metriä. Siellä tutkiskeltiin paikkoja, väisteltiin haita ja ihailtiin merenalaista elämää!



Tankkiin sisälle mentiin sellaisessä häkissä, jotta voidaan varmistua siitä että sukeltaja osaa käyttäytyä asiallisesti haiden seassa. Tässä välissä olisi ehkä hyvä sanoa, että te jotka ajattelette että hait ovat vaarallisia, ajattelette väärin. Okei, hai voi saada pahaa tuhoa aikaiseksi, mutta vain jos niitä menee ärsyttämään tai ne kokee olonsa uhatuksi. Toki hai voi luulla ihmistä ruuakseen, mutta tällainen tilanne on erittäin harvinainen. Lähes aina, jos hai on hyökännyt ihmisen kimppuun, on se johtunut siitä, että hai kokee olonsa uhatuksi - tämä siitä syystä, että ihminen menee ja koskee siihen haihin, tai muuten toimii levottomasti. Eli siis mulla ei ollut mitään hätää siellä uiskennellessa, sillä aina kun hai tuli lähelle, väistin pois sen tieltä ja varmistuin siitä, etten koske niitä. Eli ei syytä huoleen, hait on ihan lepposia kavereita!
Jos Jana ei olisi mua alkanut opettamaan, en usko että olisin koskaan edes ajatellut sukellusluvan hankkimista. Nyt muutaman kerran sukeltaneena voin sanoa, että olisin missannut paljon jos en olisi tätä lähtenyt kokeilemaan! Sitä tunnetta on vaikea kuvailla, kun olet vaikka siellä 18 metrissä, ja sä tunnet olosi täysin painottomaksi. Leijut siellä vedessä, pienellä räpylöiden potkaisulla liidät eteenpäin ja katselet mitä ympärillä on. Siellä Suomessa ei niin siistejä sukellusmestoja ole, mutta aivan satavarmasti tulen jatkamaan sukeltelua, vaikka se sitten tarkoittaisi sitä että säästän rahaa jotta pääsisin jonnekkin muualle sukeltamaan.
Jos sua vähänkin kiinnostaa vedenalainen maailma, aloita sukeltaminen. Se tunne on aivan uskomaton.

Roosa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti