sunnuntai 23. helmikuuta 2014

Coffee.

Moikka!
Täällä vietellään laiskaa sunnuntaita. Tossa perjantaina mulla oli mun kaveri Heather täällä meillä leffailtaa viettämässä. Eilen lauantaina sitten mentiin vähän shoppaileen, sellasta perus tyttöjen puuhaa. Tänään sitten hyökkäsin aamulla läksyjen kimppuun, ja sen jälkeen oon vaan löhöillyt ja laiskotellut. Mietin postausaiheita blogiin, ja mieleeni tuli eräs "erittäin tärkeä ja ei ollenkaan turha" aihe, nimittäin kahvi!
Jos tunnet mua yhtään, tiedät, että kahvi on mulle yllättävän tärkeä asia. Kai sitä suurin osa ihmisistä juo sen aamukahvin pysyäkseen hereillä, mutta mulle aamu -, päivä -, iltapäivä -, ilta - tai yökahvi on hetki rentoutumiselle.


Mun aamut ei yksikertaisesti lähde käyntiin ilman aamukahvia. En usko että kyse on niinkään siitä kofeiinipitoisuudesta, vaan siitä, että se on osa mun aamurutiinia ja olen tottunut juomaan kahvia aamuisin. Jos joisin kofeiinitonta kahvia, uskon että se ei tekisi minkäänlaista muutosta. Se on osa mun joka-aamuista rutiinia, ja olen tottunut nauttimaan kahvia aamulla. Muutamana aamuna meillä on ollut kahvi lopussa, ja siitä seuraa katastrofi. Koko päivä on pilalla jos en saa aamulla kahvia.


Monet juo kahvia se virkistävän vaikutuksen takia. Tottakai mäkin väsyneenä keitän kupposen kuumaa, mutta pääosin juon kahvia sen maun, sen nautinnon, takia. Mun mielestä kahvi - hyvälaatuinen - on todellakin aivan uskomattoman hyvän makuista. En tykkää niistä laihoista pikakahveista tai halppislitkuista, kahvin pitää olla laadukasta. Meillä on täällä tollainen espressokeitin, vai miksi tota nyt pitää kutsua. Onneksi ei ole mitään surkuhupaisaa laihaa vesilitkua, vaan kunnon pavuista itse jauhettua kahvia. Siellä Suomessa kotonakin keittelen usein joko ihan perus pannukahvia tai espressoa.


Monet mun suomalaiset kaverit kyselee usein, että käynkö usein Starbucksissa. Vastaus on, että käyn, mutta ei se kahvi suoraan sanottuna ole edes niin erikoista. Kaikki ajattelee, että Starbucks on joku uskomattoman hieno kokemus, mutta se on ihan kahvila niin siinä missä muutkin. Sieltä saa paljon erilaisia kahveja, paljon eri vaihtoehtoja, mutta se niiden peruskahvi on ihan tasan saman laista kuin missä tahansa muussakin kahvilassa. Eli te jotka olette nyt innoissanne siitä Helsingin uudesta Starbucksista, ette menetä mitään vaikka ette sinne pääsisikään. Tottakai se on hienoa että sinne takapajulaankin tulee jotain uutta, mutta kahvila se vain on. Mun mielestä itse tehty cappuccino on parempaa kuin kahvilasta ostettu kahvi, ehkä siitä syystä että se on juurikin itsetehty. Ja se on halvempi. Se on aina plussaa!


Rousi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti