keskiviikko 15. tammikuuta 2014

koeviikko hönkii niskaan

No heipsan! 
Kyllä, hengissä ollaan vaikkei aikoihin musta olekaan mitään kuulunut! Oon yrittänyt pitää tahtia aika kovana, että kirjoittelisin mahdollisimman usein, mutta nyt on jotenkin ollut koko ajan "kiire". Ensinnäkin meillä on tällähetkellä koeviikko. Joka päivä kaksi koetta joihin pitäisi opiskella ahkerasti. Okei, kaikki kokeet on suhteellisen helppoja siihen kotisuomeen verrattuna, koska kaikki on siis monivalintaa ja osa kysymyksistä on todella itsestäänselvyyksiä. Mutta kokeita ne kuitenkin on, ja pakko niihin silti on opiskella jos hyviä arvosanoja aikoo saada! 
Toinen syy mun hiljaa olemisellani on se, että oon ollut nyt kipeänä vajaa viikon. Nyt olo alkaa jo pikkuhiljaa selvenemään, mutta tossa viikonlopun aikana olin kyllä aivan sänkyni orja. Selittelyt sikseen, ja laitetaan kuvia kehiin! 


Niinkuin jo kerroinkin, meillä on koulussa koeviikko tällä hetkellä. Täällä idea on periaatteessa sama kuin sielläkin, että on kokeita joka päivä, muttei normi tunteja sitten ollenkaan. Ei edes niitä tuskaisen tukahduttavia kertaustunteja, hah! Joka aamu klo 7:30 on yksi koe, siellä istutaan kaksi tuntia ja 9:45 on sitten seuraavan kokeen vuoro. Mulle toi 7:30 on kyllä yhä edelleen aivan liian aikaisin, ei sille voi mitään. No, lähteepähän aamu käyntiin mukavasti monivalintatehtävillä!
Täällä ei ole jaksoja samalla tavalla kuin siellä Suomessa. Mulla on koko vuoden ajan samat aineet koulussa, tässä toiselle lukukaudelle tultaessa saattaa opettajat vaihtua, mutta aineet pysyy samoina. Nyt kokeissa siis kysytään juttuja koko ensimmäiseltä lukukaudelta, eli noin vajaa puolen vuoden ajanjaksolta. Kokeet on todella helppoja, kun on tottunut niihin esseekysymyksiin ja ympäripyöreisiin vastauksiin. Kaikki kokeet - paitsi osa kielistä - on pelkästään monivalintaa, eli arvaamallakin on 25% todennäköisyys vastata oikein. Mun espanjan kurssilla meillä oli monivalinnan lisäksi lyhyt essee- ja puhekoe, ja englannin kurssilla oli myös essee.


Vaikka koenkin, että kokeet on humoristisen helppoja, luen silti nenä kiinni kirjassa. Mä en oo täällä varsinaisesti se opiskelun takia, mutta tykkään opiskelusta ja haluan saada edes ok arvosanoja. Toki olisin voinut aloittaa kokeisiin lukemisen jo aikoja sitten, mutta nyt olen joka päivä koulusta kotiin tullessani avannut muistiinpanoni ja alkanut lukemaan. 


Ne monivalintakokeet ei aina ole niin helppoja kuin luullaan. Tai no, siinä mielessä ne on helppoja, että voit arvata vastauksen ja 25% todennäköisyydellä saat sen oikein, mutta tässä on toinenkin puoli. Nää monivalintakokeet on niin mustavalkoisia, verrattuna esseekokeisiin, tai niihin joissa kirjoitat lyhyen vastauksen. Monivalintakokeissa vastaus on joko oikein tai väärin, ei harmaata aluetta välissä. Itse kirjoitetuissa vastauksissa voi olla joskus helpompi saada oikea vastaus, vaikkei sitä tietoa niin olisikaan. Niissä voit jaaritella ja kirjoittaa kaikkea mitä päähän tulee kysytystä aiheesta, ja opettaja bongaa sieltä edes jotain oikean suuntaista, tai hyvää vastauksen alkua. Silloin saat edes jonkin verran pisteistä kerättyä, mutta monivalinnassa vastaus on joko oikein tai väärin. Toki se on helppo arvata, mutta mä henkilökohtaisesti teen mieluummin vastaukseni itse, koska siten on mahdollisuus saada vaikka puolet pisteistä oikein.






Mun nallekarhu on ollut hyvä apu opiskelussa. Se on toiminut mun lyijykynänpidikkeenä, motivaattorina ja mukavana opiskeluseurana. Haha! 

Ei sitten muuta kun tsemppiä mulle kokeisiin! Puolet takana, puolet edessä.

Heippatirallaa, Roosa 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti