perjantai 17. tammikuuta 2014

koti

Moi!
Sanan "koti" oikea määritelmä saattaisi kuulua jotenkin tähä tapaan: Koti - paikka, jota ihminen käyttää vakituiseen asumiseen. Paikka, jossa ihminen säilyttää henkilökohtaisia esineitään. Koti on paikka jossa ihminen viettää aikaa perheensä kanssa. Mulle henkilökohtaisesti koti on jotain enemmän. Talo tai asunto on se paikka missä sä asut, missä sä nukut ja keität kahvit. Koti taas on vaikeampi määritellä, vaikeampi kuvainnollistaa. Kotia ei välttämättä edes fyysisesti voi koskettaa, taloa voi. Mulla on kolme paikkaa, joita voisin kutsua mun kodeiksi, mutta on vain yksi paikka jota kutsun mun taloksi. Mun talo on se hattaran vaaleampunainen talo siellä Tampereella, se on se paikka missä mä asun. Mun koti on myöskin siellä vaaleanpunaisessa talossa. Sen lisäksi mun koti löytyy meidän sambakoululta, sekä nyt myös täältä Tampasta. 
Kodin merkitys mulle on yllättävän suuri. Kotiin mennessä mulle tulee hyvä fiilis, sellanen fiilis että mä kuulun mun kotiin. Mun koti ja talo sattuu olemaan samassa paikassa, mutta mun talo ei ole mulle niin tärkeä kun mun koti. Mulle koti voi olla jossain muualla kuin siellä talossa. Ihmisen koti voi löytyä vaikka teltasta, kukkakuosisesta hippipakusta tai puun oksalta. Jos mä tunnen oloni kotoisaksi jossain paikassa, voin kutsua sitä paikkaa mun kodikseni. Mulle koti löytyy sieltä, missä mun läheiset ihmiset on, ja minne mä tunnen oikeasti kuuluvani. Nyt mä tunnen kuuluvani myös tänne. En pelkästään tähän taloon, vaan yleisestikin tähän paikkaan. Tonne lähirannalle, mun kouluun, tohon Starbucksiin tossa kadunkulmassa. Koti on se ilmapiiri, se tunnetila, joka on siinä kyseisessä paikassa.
Kotona sä tunnet sun olosi turvalliseksi. Jos sulla on jotain huolia tai murheita, sä oot mieluiten kotona. Kotona sun ei tarvitse pitää mitään roolia yllä, voit ottaa sen maskin kasvojesi edestä pois ja olla sataprosenttisesti oma itsesi. Jokainen ihminen tarvitsee kodin, paikan jossa tuntee olonsa tervetulleeksi ja huolettomasti. Jollekin se koti voi olla vaikka meren äärellä, joku toinen taas tuntee kuuluvansa vaikka laskettelurinteeseen tai futiskentälle. Kotona sä unohdat murheet ja rentoudut. Mun kotona mä voin mennä tanssitunnille, ja unohtaa muun maailman hetkeksi. Se on yksi osa mun kotia - kaiken muun unohtaminen hetkeksi aikaa.

Ei mulla muuta,
Roosa 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti