maanantai 16. syyskuuta 2013

millainen mun koulu on?

Lukiossa opiskelu täällä on aika erilaista suomessa opiskeluun verrattuna. Loppujenlopuksi samanlainen opetustapa eroaa kuitenkin mun mielestä aika suuresti.
Mun koulu on tän alueen suurimpia, joten oppilaita on todella pajon. Opettajiakin on siis paljon, joten en voi millään tietää edes kaikkia opettajia, joten mulla on kokemusta vain seitsemästä eri opettajasta. Opetustyyli on periaatteessa sama kuin suomessakin: Opettajalla on powerpoint tms esitys muistiinpanoista, jotka hän selittää ja oppilaat kirjoittavat ne vihkoihinsa. Se ero tuossakin jo on, että mun mielestä muistiinpanot on täällä paljon tiivistetympiä kuin suomessa. Täällä opettajalla saattaa olla powerpointilla pitkä teksti, mutta hän sanoo, että kirjoitamme vain pienen, tietyn osan muistiinpanoista. Mä oon huomannut, että opiskelen mielelläni itse kirjoittamastani tekstistä (kuvamuisti auttaa muistamaan asiat) mielummin, kuin koneella kirjoitetusta tekstistä; joten lyhyet ja tiiviit muistiinpanot on mulle henkilökohtasesti paremmat.


Melkein kaikissa aineissa ymmärrän mistä puhutaan, mutta amerikan historia tuottaa mulle aika paljon vaikeuksia. Mulle ei oo suomessa opetettu amerikan historiaa, joten tiedän siitä vain ne perusjutut, eli en mistään mitään syvemmin. Voisin jopa sanoa, että en tiedä siitä mitään. Tulin kouluun noin kuukauden sen alkamisen jälkeen, joten oon aika pahasti jäljessä, joten se vaikeuttaa opiskelua entistä enemmän. Mun historian opettaja on tosi kiva, mutta tunneilla olen aika pihalla, koska kaikki muut sillä kurssilla tietää mistä puhutaan, ja mä oon vähän kujalla... Kyllä se siitä...

Aluksi luulin että astronomia olisi vaikeeta, mutta nyt kun oon muutaman tunnin sielä ollut, ymmärrän kyllä hyvin, mutta pitää opetella englanninkielisille sanoille suomenkieliset vastineet. Muissa aineissa kääntäminen onnistuu helposti, mutta astronomiassa termit ovat sen verran vaikeita, että en niitä entuudestaan osaa englanniksi. Kunhan saan muistiinpanot kuukauden aikana esille tulleista termeistä, olen varmasti hyvinkin mukana opetuksessa. Yhden negatiivisen asian sanon mun astronomian tunneista: Siellä riehutaan todella paljon! Noin puolet luokasta on rauhallisia, ja oikeasti haluaa oppia asioita, mutta toinen puoli riehuu ja huutaa koko ajan! Siis tauotta. Mun vieressä istuu poika, joka ei selvästikään halua olla kurssilla. Muutenkin moni kurssilla olevista on tullut sinne vain, koska heidän mielestään astronomia on vähemmän kauheaa kuin esim kemia. Opettajakin on välillä helisemässä kurssin riehumisen takia... Mua ei yleensä ärsytä se, jos joku riehuu tunnilla tai höpöttää turhuuksia, mutta tuolla sitä meteliä on huomattavasti normaalia enemmän.  Usein olen jopa itse se, joka juttelee kesken tunnin tms, mutta en missään tapauksessa noin paljoa. Koko ajan joku laulaa korvan takana tai heiluttaa tuoliaan ympäri luokkaa, tai käy välillä moikkaamassa akvaariossa olevia kaloja... Mä oikeesti haluaisin oppia asioita, mutta suuri osa tunnista menee hulivilien rauhoitteluun.....




Mutta mun koulu on siis tosi kiva! Opetustyyli on erilainen, mutta kulttuuriahan tänne on tultu oppimaan, ei arvostelemaan! Enää en edes eksy koulurakennukseen, kehitystä havaittavissa siis!
Oon jo tottunut herään 5:30am, joten sekään ei tuota ongelmia. Oon siis pikkuhiljaa sopeutumassa tänne ihan kunnolla.


Later guys!
Roosa

2 kommenttia:

  1. Oon aina luullu että Jenkeissä koulussa olis paljon tiukempikurista kun Suomessa, mutta huhhuh, eipä täällä lukioissa tollai vaan riehuta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo muilla tunneilla osataankin käyttäytyä :D Toi on poikkeus, mutta rasittava sellanen.. :D

      Poista