torstai 26. syyskuuta 2013

teiniyhdyskunta

Tekstillä on hassu otsikko. Tiedän.
Täällä kaikki on erilaista. Ihan kaikki. Ihmisten käyttäytyminen eroaa suomalaisten käyttäytymisestä aika paljonkin. Suomessa jos kouluun tulee vaihtari, joka ei puhu sujuvaa englantia, se on todennäköisesti aina hiljaa ja yksin. Ei aina tietenkään ole näin, mutta ainakin mitä oon nähnyt, niin vaihtarille ei mennä kauheesti jutteleen, vaan odotetaan sen tulevan ensin puhumaan. Täällä joissan tapauksissa on niin että mulle ei tulla jutteleen, mutta tosi moni tulee, ihan tuntemattomat tulee silleen "hey you´re the finnish girl! so cool, what´s it like?". Tänäänkin hissan tunnilla, eräs poika tuli vaan mun luo ja anto high fiven, ja sanoi potevansa huonoa omatuntoa siitä, ettei ole tullut aiemmin mulle jutteleen ja esittäytyyn. Musta on tosi kiva, kun joku vaan tulee jutteleen! Mulle se on aina kunnia kun joku ventovieras ottaa itseensä niskasta kiinni ja juttelee toiselle ventovieraalle :)
Eilen mulla oli tosi huono päivä, mutta tänään hymy on korkealla! Eilen satoi koko päivän, tänään aurinko paistaa ja kylmenevistä ilmoista huolimatta on lämmin. Nyt voin jo sanoa että mulla on hyviä kavereitakin! Aiemmin juttelin vain tunneilla ihmisille, mutta nyt oon sopinut jo shoppailureissua yms kouluajan ulkopuolelle!!








Ihmiset täällä juttelee sulle oikeesti paljon helpommin. Mulle on moni tullut jutteleen ja kyseleen suomesta. Vaikka en olis esimerkiks samalla tunnilla jonkun kanssa, silti tullaan kyseleen vaihtarijutuista yms!
Mä en normaalisti oo yhtään ujo, mutta kun pitää "vieraalla" kielellä jutella, en uskalla avata suutani kovinkaan usein ensimmäisenä. Jos joku tulee ensin jutteleen mulle, mä lähen tosi helposti mukaan, mutta en jotenkin uskalla olla se joka ensimmäisenä avaa suunsa. Nyt kuitenkin mulla on koulussa kaks kivaa kaveriporukkaa, ja sitten tietenkin noi muut vaihtarit, joiden kanssa tuun tosi hyvin juttuun! :)

Sain muuten tänään mun progress reportin, eli tämänhetkiset numerot kaikista aineista: Muoti&markkinointi, psyka, historia, englanti ja espanja on A, astronomia B ja matikka C... Matikkaan koitan nyt panostaa kunnolla!!! Ei lusmuilua roosa!


heippulisvei!
Roosa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti